După 5 ani de Școală Waldorf în Alba Iulia, părinții solicită sprijin pentru continuitate
„Lucrul meu e terminat și bun, ce-am învățat să se odihnească acum, să crească și să se-mplinească, în lume să-nflorească!”
„Toată lumea scoate o foaie de hârtie, acum!”, „Stai jos, 4 (patru)! Adu carnetul!” „Unde se deschide catalogul, de acolo vă ascult astăzi!” Iată câteva exclamații care mi-au marcat anii de școală, iar senzația de anxietate o simt și astăzi.
Îmi amintesc chiar că am luat 2 (doi) la desen, în clasa a 2-a, pentru că imaginea unui câmp verde, deasupra căruia zbura un stol de rândunele negre, pe un fundal albastru, desigur, nu a fost o compoziție apreciată ca destul de elaborată și corespunzătoare, dată fiind tema obligatorie: „Amintiri din vacanța de vară”. Dar era o amintire, una foarte prețioasă pentru un copil crescut la bloc, între betoane, scăpat „la țară”, pe malul Siretului. Văzusem toloaca întinsă și verde până departe, la linia orizontului, unul tot mai albastru cum ridicam privirea pe cer. Iar deasupra capului, un V mare de tipar, făcut din v-uri mici de tipar, care se deplasa uniform, un zbor de rândunele. Mi-a plăcut! Doamnei, nu. În următorii ani de școală primară mi-a făcut tata toate desenele, am luat numai 10 (zece).
În România, exista încă de atunci o alternativă la sistemul clasic de învățământ, dar nu era disponibilă în toate orașele, cum nu este nici astăzi. Iar după mai bine de 30 de ani de la înființarea primelor grupe și clase Waldorf în țara noastră, căci despre acest sistem este vorba, lupta pentru a-și face loc în învățământul de masă continuă. Bine, nu în orașe precum Timișoara, Iași, Cluj-Napoca ori București, unde elevii, dar mai ales părinții, cei care iau decizia în numele copiilor lor, au siguranța continuității acestui sistem, pornind de la grădiniță, până la bacalaureat.
Ce înseamnă sistemul Waldorf ?
Inițiatorul a fost un filosof pe nume Rudolf Steiner, care a deschis prima școală Waldorf, în Germania, în anul 1919, sprijinit financiar de Emil Molt, patronul fabricii de țigarete Waldorf-Astoria, de unde denumirea de Școală Waldorf.
O școală fără note, fără manuale unice, în care enciclopediile sunt auxiliarele preferate, iar desenul, limbile străine, muzica, abilitățile practice, matematica și limba română sunt materii cu drepturi egale.
Pornind de la unicitatea fiecărui copil, se urmărește dezvoltarea armonioasă a acestuia pe trei direcții: minte, suflet și voință.
O școală în care fiecare zi și aproape fiecare „oră de curs” începe și se termină cu un cântecel, ori cu o poezie, o zicere motivațională, precum cea din subtitlul acestui material. În care fiecare copil devine conștient de contextul socio-istoric în care trăiește, ancorat în realitate, una pentru care se pregătește și practic, sprijinit de colegi și familie.
În Alba Iulia, primele clase Waldorf au apărut în 2018, dar începând de anul viitor, lumina se stinge pentru singura alternativă gratuită de școlarizare disponibilă la noi. Liceului Tehnologic „Dorin Pavel” din Alba Iulia nu a mai solicitat Inspectoratului Școlar Județean Alba înființarea clasei pregătitoare, sens în care, firava tradiție a școlii Waldorf la Alba Iulia riscă să se încheie în următorii 3 ani.
Alternativă și nu concurență pentru sistemul clasic de învățământ, Școala Waldorf din Alba Iulia trebuie să meargă mai departe! De ce? Iată parte dintre mărturiile părinților:
„Sistemul Waldorf este o școală extraordinară! Are cadre didactice calificate, pline de pasiune pentru meseria aleasă. Copilul se dezvoltă în ritmul său unic. Metodele sunt moderne și axate pe nevoile copilului.”
Bogdan Mihaela, pǎrinte
„Am ales Waldorf încă din 2019, când a început Marian grădinița, și am continuat până în prezent cu toți 3 copiii. Deoarece ne dorim să fie integrați în colectivitate cu blândețe, să învețe cu drag și cu plăcere și să se dezvolte într-un mediu plăcut, care să pună accent mai mult pe competență decât pe concurență. Iar Waldorf înseamnă toate aceste lucruri la un loc. În prezent, Marian este clasa a 2-a, iar Maria și Anton sunt la grădinița Waldorf. Sper să aibă și ei posibilitatea să continue cu școala primară și chiar și cu gimnaziul, tot în sistem Waldorf. Suntem mulțumiți și fericiți că avem șansa să pună bazele învățării în acest sistem. Am ales Waldorf deoarece am vrut altceva pentru copii, și este cea mai bună alegere. Vă mulțumesc pentru tot ce faceți cu și pentru copiii noștri.”
Bucium-Oțoiu Ana Maria, pǎrinte
„Am ales Școala Waldorf fiindcă ne-am întors din Germania și știam că pentru Andreea adaptarea va fi mult mai ușoară. Înainte să ne întoarcem, am vorbit cu diferite persoane atât din țară, cât și din Germania, care au copii la Școala Waldorf și toți erau mulțumiți de modul de predare în epoci, deoarece informația se fixează mult mai bine și copii sunt mai relaxați. Toți părinții ne explicau cum copiii mergeau cu drag la școală și ce relații frumoase se creează între colegi, dar și părinți.”
Marc Ionela, părinte
„Am ales Waldorf Alba Iulia în urma vizionării unui reportaj cu elevi și foști elevi ai școlii Waldorf din Cluj. Nu știam nimic despre ce înseamnă Waldorf. Am fost cucerită de felul în care povesteau acei copii despre școală, cu câtă pasiune și entuziasm explicau cum învățau la matematică și română, prin alte tehnici decât știam eu, răsfoiau caietele la științe și la biologie, pe fiecare pagina era câte un desen și apoi teoria. Copiii aceia erau îndrăgostiți de fiecare materie în parte, am văzut în ochii lor acel ceva pe care eu și colegii mei nu l-am avut, eu nu aș fi vorbit niciodată așa despre o materie sau despre școală în general.
Acei copii m-au făcut să-mi doresc ca și copiii mei să vorbească așa despre școală. Și de ce am rămas la Waldorf, pentru că încă mai am speranță că voi umple o mare cutie cu caiete frumos desenate și informații căutate cu interes. Îmi mai doresc pentru copiii mei să meargă, în continuare, la școală cu plăcere și dornici să descopere multe lucruri frumoase și interesante…”
Borzescu Simona, părinte
„E altceva …. Asta îmi spunea mie pentru început școala Waldorf, iar acest altceva ar suna cam așa: artă, lucru manual, educarea voinței, școală fără manuale, libertate. Copiii se dezvoltă conform propriilor ritmuri naturale și se bucură de copilării pline și bogate, dobândind experiențele de care au nevoie pentru a deveni adulți sănătoși fizic, emoțional și mental.”
Arendaş Cristian, părinte
„Recunosc, nu știam prea multe despre această alternativă …dar știam ca vreau altceva pentru fetița noastră. În școala Waldorf se simte conexiunea dintre învățătoare, copil și părinte. Am creat o comunitate frumoasă și în fiecare zi învățăm câte ceva alături de ei, la fiecare activitate ne punem și noi, adulții, în postura copiilor, trăim alături de ei fiecare activitate în parte. Aș putea spune că la această școală și noi, adulții, ne trăim copilăria și avem voie să ne jucăm. Adunăm momente prețioase alături de ei, pe care le așezăm cu grijă în sufletul nostru și al lor, iar sclipirea din ochii copiilor e de nedescris.
Și chiar dacă într-un oraș ca al nostru e o adevărată provocare să creezi ceva frumos și să schimbi perspective….țin să mulțumesc celor care au crezut și celor care merg pe același drum alături de noi.”
Cheşcheş Cristina, părinte
„Sunt așa fericită să văd deja schimbări în Edi. E prima dată de când e el pe lume, când ia din proprie inițiativă să deseneze. Și-a scris și cele două strofe, fără sa comenteze și totul făcut cu încântare. E o binecuvântare că am ajuns la dumneavoastră!”
Filip Luminița, părinte
„Simplu fapt că am readus fata la Waldorf spune totul despre competențele voastre!”
Neamț Victor, părinte
„De ce am ales să rămână la Școala Waldorf? Motivele sunt infinite. Andreea a progresat foarte mult, suntem mulțumiți de modul de predare, de relațiile create cu colegii știind că unele dintre ele o să dureze, probabil, foarte mulți ani. De Doamna Învățătoare, pe care Andreea o consideră ca o mamă, știind ca orice s-ar întâmpla poate vorbi cu dânsa și de la care a învățat că orice are o rezolvare. De modul ei de predare și de a înțelege sentimentele fiecăruia dinte copii. De implicarea ei în a face o clasă unită, atât copiii, cât și părinții realizând ateliere și ieșiri in natură. Știu că anii parcurși în Școala Waldorf și Învățătoarea vor avea o amprentă bună asupra viitorului Andreei.”
Marc Ionela, părinte
„Școala Waldorf este calea copiilor noștri. Și m-am simțit dăruită cu un dascăl pentru fiul meu, așa cum ești tu, și am îmbrățișat gândul acesta cu multă recunoștință.
Din toată întrevederea a lipsit manifestarea gândului nostru, al părinților, de mulțumire pentru tot ce faci cu copiii și îndemnul de a ne rămâne luminița Waldorf pe calea pe care am pornit.
Văzându-te la ateliere, la activitățile extra curriculare, la lecțiile din gradina urbană, în sală cu elevii și la întrevederile individuale, sunt încredințată că faci ceea ce îți este dat să faci, trăindu-ți menirea, în armonie cu tine și cu cei din jur. Și îndrăznesc să cred că tot ceea ce parcurge în prezent Școala Waldorf, cadrele didactice, copiii și părinții sunt pentru creșterea noastră frumoasă, conștienți de darul primit, valorizând fiecare experiență formatoare a copiilor noștri, ghidați de un învățător devotat și hăruit.
Va îndemn pe fiecare să rămânem pe cale, cu nădejde și credință că soarele va răsări din nou după furtună!”
Cofan Sorina, părinte