Ştiri Urbane

Alexandrina Halic, actrița poveste de la Festivalul Internațional de Teatru „Povești” de la Alba Iulia

*Ce nu mi-a plăcut la Freak Show vol.2

**Astăzi, așteptări mari de la spectacolul care închide festivalul, ROSTO, cu Marcel Iureș!

Alexandrina Halic, un nume sonor nu doar pentru cei din lumea teatrului pentru copii, cât și pentru cei din „teatrul mare”, cum discriminatoriu încă se folosește expresia, când este atât de evident faptul că teatrul pentru copii nu mai este de multă vreme cenușăreasa între teatre.

În vârstă de 80 de ani, cu o experiență de peste 60, în anul în care Teatrul „Ion Creangă” București împlinește 57 de ani, deși ea îl cunoaște de șase decenii, de pe vremea când se forma, ca vis, Alexandrina Halic a venit la Alba Iulia. A venit la Festivalul Internațional de Teatru „Povești” cu spectacolul Fără frică, regizat de ea, și în care a și jucat, și cu o carte album: Alexandrina Halic – actrița poveste, de Ion Moldovan.

La Teatrul „Ion Creangă” a întruchipat nu mai puțin de 35 de personaje! Asta fără să le mai numărăm pe cele jucate prin alte părți: Teatrul Național București, Centrul de Creație, Artă și Tradiție, București. Teatrul Metropolis, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, Teatrul pentru Copii și Tineret București, Teatrul Național Radiofonic. A fost, pe rând, și Pinocchio, și Micul Prinț, David Copperfield ori Sfântul Petru, a jucat animăluțe, bunicuțe, ba chiar și aștri. În 1998, primește Premiul UNITER pentru întreaga activitate, iar în anul 2000, primește Ordinul Național „Serviciu credincios în grad de cavaler”. 

În vocea ei inconfundabilă „este și râs, și soare, și lacrimă”, după cum frumos spunea ieri Oana Leahu, decanul facultății de teatru din Târgu Mureș, la cafeaua cu tâlc, acolo unde Alexandrina Halic ne-a mărturist că i-ar fi plăcut să știe și să mânuiască păpuși, și că această abilitate, această artă, nu ar trebui să lipsească din teatrele pentru copii. „Teatrul pentru copii are nevoie de sinceritate, de limpezime, de moralitate și decență!”, spune cea mai iubită voce din teatrul pentru cei mici.

Povestea fascinantă a acestei solare actrițe o găsiți în cartea lui Ion Moldovan, sub forma unui interviu completat de o generoasă selecție de fotografii și materiale de arhivă.

Ieri seară a jucat și Florin Piersic jr. A jucat 2 ore continuu, numai el, căci a fost one-man show, Freak Show vol.2. În cele 120 de minute a făcut 8 personaje, toate aflate într-un dialog, fie telefonic, fie față în față, cu un altcineva. A trecut prin mai toate tipologiile curente de conlocuitori. De la combinozaurul care a cumpărat tot aerul din România, știind el sigur că, de astăzi, intră taxa pe respirat, și care ne face o mega ofertă, nouă, publicului, 1 euro ora de tras în piept, bebelușii până în 2 ani respiră gratis. Până la exemplarul întreținut și pe interes, aflat într-o relație financiar avantajoasă cu o persoană cu 32 de ani mai în vârstă decât el. Până la moldoveanul Costel, cu ochelarii lui fund de borcan, care e muncitor, nu bea, nu fumează, îi plac Tezaurul Folcloric și animalele, și ar dori și el o femeie în viața lui. Sens în care, cu (ne)ajutorul unui prieten, încearcă să tragă un video de advertising matrimonial. Țâșpe duble și tot nu i se arată, tehnologia și soarta îi sunt potrivnice! Apoi personajul taximetristului din București, cu lampa în ochi, la poliție, dă declarație filmată cum că NU el l-a umplut de sânge pe clientul care a poftit la covrigelul lui.

Ce nu mi-a plăcut la Freak Show vol.2.? Nu mi-a plăcut că mi-a stricat experiența vecina de scaun. Dumnezeule! Cum să râzi, ca o capră, tot spectacolul, și când era de râs și când era de plâns? Apoi, să ne înțelegem, Piersic jr. nu-i vreun pudic, le zice așa cum sunt, așa cum le auzim în mod real în viață. Spectacolul e 16+! Asta mică, vecina, care râdea de se prăpădea și când își aranja Florin microfonul, care a râs când a venit vorba de organe, și nu de altea interne, ci reproductive, care s-a zbătut pe scaun 7 personaje din 8, câte a interpretat actorul, a avut un moment de liniște. Unul singur! Și-a tras o mină gravă, superioară, de s-a speriat și compania ei, care a întrebat-o de ce nu a mai aplaudat la cel de-al optulea. Răspunsul a venit tăios: „Nu, dragă, n-ai văzut că a înjurat?”. I rest my case! Piersic nu e pentru toată lumea, și e ok să fie așa. Dar un spectacol trebuie să fie pentru toată lumea, și până nu vom învăța să ne nu ne hăhăim isteric, să ne închidem telefoanele, măcar după ce a sunat primul mobil în sală, al altcuiva, că sigur sună! Și aseara a sunat, de mai multe ori! Până înțelegem că la un spectacol 14+, 16+, nu aduci copilul mic, pentru că n-ai avut cu cine-l lăsa acasă. Până nu face toată lumea dușuleț înainte să o pornească, vitejește, la teatru, un singur element împuțit temeinic având capacitatea de a întoarce pe dos stomacul la cel puțin două rânduri de spectatori. Până când și până nu toate cele de mai sus și multe altele, spectacole bune și foarte bune se vor pierde în amintirea multor iubitori de teatru, de bună credință. Păcat!

*Asta a fost ieri, ce vedem astăzi?La 11.00, la Casa de Cultură a Studenților mergem

la Imaginaria, la prezentarea rezultatelor atelierului de teatru cu obiecte, coordonat de Ana Crăciun Lambru. La 11.30, ne mutăm în Foaierul Casei de Cultură a Sindicatelor, pentru Aproape poveste, aproape teatru, aproape poezie, cu Simona Epure – prezentare de carte pentru copii. La 12.00, intrăm în sala de spectacole a Casei de Cultură a Sindicatelor, la Gulliver în țara Liliput, regia Attila Vizauer, un spectacol al Teatrului de Animație „Țăndărică” București. De la 16.00, la Liceul de Arte „Regina Maria” Alba Iulia, în sala festivă, are loc prezentarea de final a atelierului de scenografie Realitatea mea, coordonator Alina Herescu. La 16.30 mergem la Casa de Cultură a Studenților, în Sala oglinzilor, pentru ultima întâlnire a atelierului de teatru pentru adolescenți Trup. Cuvânt în mișcare, coordonator Ioan Ardelean. La 17.30, puteți alege să mergeți să vedeți ce au lucrat, vreme de o săptămână copii de la atelierul de carte pop-up, Povești însuflețite, coordonatoare: Alexandra Budianu și Elena Iorga. Între 18.00 și 20.00, dăm o ultimă raită pe la expozițiile de costume și artă plastică ale UNATC I.L. Caragiale București, din foaierele caselor de cultură din oraș, coordonate de Ștefania Cenan. Ultima ocazie de a le vedea! Ora 18.00 mă va găsi, cu siguranță, la Teatrul de Păpuși „Prichindel”, Sala 67, unde se joacă MaRo, în regia lui Andi Gheorghe, un spectacol al Yorick Studio Târgu Mureș. La 20.00, Teatrul Act București închide Festivalul Internațional de Teatru „Povești”, la Casa de Cultură a Studenților, cu piesa ROSTO, regia Alexandru Dabija, cu Marcel Iureș în rolul principal.

**Programul pentru mâine, 22 mai 2022: – Vă gândiți ce faină a fost săptămâna aceasta și ce păcat că nu-i festival de teatru, la Alba Iulia, una-ntruna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Vă recomandăm și

Back to top button