Evenimente

Festivalul Internațional de Teatru de la Alba Iulia continuă să spună „Povești”. Programul pentru VINERI

În ziua cu numărul șase, Festivalul Internațional de Teatru de la Alba Iulia continuă să spună „Povești” la fel de interesante ca și până acum. Această ediție de buletin pare să fii fost una explozivă, plină de suspans și spectacole care au dus teatru la superlativ.

Ajuns, deja, la ediția cu numărul XIV, festivalul „POVEȘTI” nu mai are nevoie de introduceri. Divers, emoționant, festivalul este, în fiecare an, evenimentul de suflet al albaiulienilor. Anul acesta, însă, va avea ceva în plus: festivalul va împlini frumoasa vârstă de 14 ani.

Va dobândi, așadar, o minimă maturitate, al cărei „buletin” i-l veți acorda chiar voi, spectatorii, prin prezența voastră în săli. Prin aplauzele voastre, prin participarea voastră, prin emoția pe care o transmiteți simplu, onest, din fotoliile voastre.

Ca orice altă ediție de până acum, cea de anul acesta păstrează conceptul festivalului, cuprins într-un singur cuvânt: povești. Un cuvânt simplu, dar puternic, esențial ca emblemă a spectacolelor sale. Un cuvânt care place și, totodată, care ilustrează însăși ideea de teatru.

La urma urmei, poveștile acoperă atât așteptările copiilor, cărora le este dedicată fiecare dimineață de festival, cât și gusturile celor mari, având la fel de multă deschidere către canonic, cât și pentru neconvenţional. Va fi, deci, un festival divers și complet.

Divers, pentru că este mulat pe gusturile din ce în ce mai diversificate ale publicurilor din Alba Iulia, și complet, deoarece cuprinde tot ce poate fi teatru: spectacole, expoziții, lansări de cărți, conferințe și dezbateri despre teatru.

Info bilete:

Pentru ediţia cu numărul XIV-a Festivalului Internaţional de Teatru „Poveşti”, care se va desfăşura între 19 – 25 mai 2019, biletele s-au pus în vânzare în următoarele puncte:

– la Casa de Cultură a Studenților, orar 09.00-15.00, luni-joi, 09.00-13.00, vineri

– la Casa de Cultură a Sindicatelor, orar 08.00-18.00, luni-vineri

– online, pe www.biletmaster.ro

Spectacole pentru tineri și adulți

Preț bilet întreg: 22 lei

Preț bilet redus pentru studenți și pensionari: 15 lei

Preț bilet redus pentru elevi: 5,5 lei

Spectacole pentru copii

Preț bilet (copii și părinți): 5,5 lei

PROGRAM

VINERI, 24 MAI 2019

11.00  O POVESTE JAPONEZĂ, regia Irina Niculescu

Teatrul pentru Copii și Tineret Luceafărul Iași

Spectacol de teatru pentru copii / 5+

Casa de Cultură a Studenților / 50 min

„Povestea originală care stă la baza adaptării scenice este marcată de mitologia japoneză, în care cele trei femei puternice sunt adesea prezente. Ele reprezintă anotimpurile vieții și exprimă profunzimea relației dintre om și natură. Rolul lor este acela de a iniția și de a ghida eroul, fără a-și pierde dimensiunea pământeana și umorul. Povestea luptătorului sumo Yoneyama și a lui Marume insuflă o atmosferă de seninătate și fericire. Parcursul inițiatic al celor doi eroi constă în călătoria lor, unul spre celălalt. Concepția regizorală se inspiră din patrimoniul cultural al Japoniei, din folclor, arta grafică și teatrul de papuși tradițional. Versiunea scenică a acestei povestiri fermecătoare cu anti-eroi explorează cu umor ideea că puterea adevărată constă atât in forța mușchilor, cât și în cea a inimii.” – Irina Niculescu

11.00 – 20.00 – …despre marionete care au mici secrete!

Expoziție permanentă de marionete

Concept Christian Caimacan și Adela Ungureanu

Foaier Casa de Cultură a Studenţilor

Vezi: FOTO-VIDEO: „…despre marionete care au mici secrete!”, expoziție vernisată în cadrul Festivalului Internațional de Teatru „Povești”

11.00  POVESTEA UMBRELOR

Spectacol-atelier teatru de umbre

Coordonatori: Georgiana Dinescu și Marin Fagu

Căminul Cultural Fărău

PREZENTARE ATELIER

Poveștile se pot reda într-o multitudine de feluri și forme. Printre primele feluri de a povesti o întâmplare se regăsește teatrul de umbre. Folosit încă din perioada oamenilor de Neanderthal, pentru a povesti copiilor prin intermediul umbrelor proiectate pe peretele peșterilor cu ajutorul focului diverse pățanii, teatrul de umbre a fost folosit de-a lungul anilor bucurându-se de o popularitate ridicată. Noi propunem copiilor o incursiune în minunata lume a umbrelor, de la confecționarea acestora până la mânuirea lor într-un spectacol improvizat chiar de cei mici.

PREZENTARE COORDONATORI

Geo Dinescu și Marin Fagu, absolvenți a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” – București, secția Arta Actorului Mânuitor de Păpuși și Marionete, actualmente actori-mânuitori ai Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri” din Craiova, cu o vastă experiență în domeniu datorită colaborărilor cu teatre și companii de teatru, atât din țară cât și din străinătate (RCI – Austria, Feld Entertainment – Viena, TNO „Ion Dacian” – București, Teatrul „Țăndărică” – București, Teatrul pe Roți – Arad, etc.). Au participat la nenumărate festivaluri de profil, naționale și internaționale, fiind îndrăgostiți de teatrul de animație și mai ales de lucrul cu copiii din cadrul atelierelor susținute la diferite teatre și festivaluri, sunt onorați ca în acest an să susțină primul lor atelier în cadrul festivalului Povești de la Alba Iulia, fiind prezenți, de-a lungul edițiilor acestui festival doar cu spectacole, atât pentru copii cât și pentru adulți.

12.00  CAFEAUA CU TÂLC

Conferinţă de presă / Art Cafe

Cafeaua cu tâlc e un prilej de a povesti… Cine ce mai joacă, întâmplări din spectacole, cum se simte lumea la Alba Iulia, chiar și mici bârfe etc. În fiecare dimineață cei prezenți în festival sunt invitați să-și bea cafeaua alături de reprezentanții mass-media, de organizatori sau de ce nu, de prietenii veniți din alte teatre. Tot aici vor avea loc mici evenimente culturale. Nu le ratați!

17.00 – 19.00  In memoriam ȘERBAN IONESCU

Expoziție permanentă de artă plastică Valeriu Mladin

Galeriile de Artă ale Municipiului Alba Iulia

„In memoriam: Șerban Ionescu” își propune să articuleze gestul firesc de păstrare și permanentizare a memoriei pentru actorul care a adăugat excelența scenei teatrului românesc. Inițiativa acestui proiect aparține actriței Magda Catone, prietena, soția și partenera de scenă a marelui actor. Valeriu Mladin (n.12 mai 1958, Lipova, jud. Arad) este artist vizual român, Lector universitar la catedra de Foto-Video-Procesare Computerizată a Imaginii din cadrul Universității Naționale de Arte București. Lucreaza în medii precum desenul, pictura, sculptura, fotografia, video, instalaţia si performance. Cele mai multe din lucrările sale se concentrează asupra relației dintre pictură, fotografie și expresia figurii umane. „Mi-am trăit viața ca pe o felie de cozonac. Am mâncat-o cu plăcere și mi-a căzut bine și mie și celorlalți care n-au apucat să muște din mine. Dar au simțit mirosul de cocă de cozonac…” – Șerban Ionescu

18.00 – 20.00 SURORILE CENUȘĂRESEI

Expoziție de costume realizată de UNATC I.L.Caragiale București

Curator și coordonator prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Surorile Cenuşăresei, celebre încă din anul 1697 când Charles Perrault ne-a dăruit basmul său, nu se disting prin frumuseţe. Ele se străduiesc să completeze acest lucru prin ţinute scumpe, accesorii, peruci, coafuri exagerate, parfumuri şi pantofi cu număr mare. Preţuiesc falsul exterior şi sclipiciul vremii. Ele aspiră prin mândrie şi aroganţă la poziţia înaltă a căsătoriei cu prinţul, încurajate de o mamă subiectivă. Fără a bănui că frumoasa misterioasă de la bal, preferata prinţului este chiar Cenuşăreasa, continuă să o dispreţuiască în ciuda bunătăţii ei. Apariţia plină de strălucire a Cenuşăresei la bal le scoate din adâncul inimii sentimentul care le umbreşte şi mai mult, invidia. Precedată de aroganţă şi mândrie, invidia le aruncă pe toboganul minciunii şi al falsului sacrificiu. Sunt gata să îşi taie degetul de la piciorul prea mare pentru un pantof atât de delicat. Cu toate acestea, când păreau mai absorbite de ură, se produce un declic, cele două surori realizează eroarea în care sunt. Cenuşăreasa este cerută în căsătorie pentru toate calitățile ei de către prințul tenace și foarte îndrăgostit. Surorile se aruncă la picioarele Cenuşăresei şi cer iertare. Cenuşăreasa, prinţesa iubită, preţuită, demnă de toată stima cu putinţă, le acordă iertarea. Reabilitate sufleteşte, cele două tinere vor putea trăi toată viaţa la palatul Cenuşăresei plină de virtuţi. Cheia miraculoasă a salvării lor a fost cuvântul cheie Iartă-ne! Nu scuze…

Proiectul de faţă, Costumele surorilor Cenuşeresei conferă prilejul unui alt experiment fascinant al costumelor de teatru. O nouă serie de studente de la Master Scenografie, anul I, UNATC prezintă costumele realizate prin imaginația și forța lor artistică: Maria Alexandra Ivan, AnaMaria Condruz, Sarah Maria Gîtlan, Alina Petrovschi.

18.30 Teatrul și publicul său tânăr. Realități românești

FranceDanse Orient-Express

Coordonator Oana Cristea Grigorescu

Lansare de carte/ 30 min

Foaierul Casei de Cultură a Studenților

Teatrul pentru publicul tânăr e, în România, o specie de dată mai recentă, cu eșantioane reprezentative atât în instituții de stat (misiunea de a lucra pentru publicul tânăr e atribuită teatrelor pentru copii și tineret), dar și în companii independente, cu rezultate remarcabile. Nevalorizat încă în teatrul românesc la nivelul la care ar trebui și pe care l-ar merita, teatrul pentru publicul tânăr e o realitate autohtonă spre care e cazul să privim mai insistent, păstrând pasul cu așteptările generației Z și ale celei alfa care îi urmează.

 Oltița Cîntec

FranceDanse Orient-Express,

un volum coordonat de Oana Cristea Grigorescu şi Andrei Popov, cu un cuvânt înainte de Irina Petrescu

traducere în limba franceză de Georgeta Cristian / grafică: Alice Stoicescu

INSTITUTUL FRANCEZ BUCUREŞTI

Lansare de carte (15 min.)

La un sfert de veac de la călătoria reconectării dansului românesc la cel occidental (după interludiul modernist interbelic), o nouă rută performativă franceză a traversat țările parcurse cândva de faimosul Orient‑Express, cu o selecție de spectacole ce explorează expresiile corpului în performance‑ul de mișcare pe scenele franceze. În perioada mai‑decembrie 2017, am urmărit la București, Cluj, Timișoara, Iași și Sibiu un grupaj de șapte spectacole, care propun de la coregrafii contemporane (G.U.I.D., Hydre), la forme ale prezenței corpului ritualic semnificate (Dumy Moyi, TORDRE) sau la spectacole tip conferință (Histoire spirituelle de la danse) ori experimentale (Gala). O notă distinctă a dat‑o extensia programului românesc cu un performance documentar (RADIO live) ce se constituie într‑o mărturie a realităţilor trăite de persoane civile, convertită în angajament social și exercițiu democratic. Institutul Francez din București și directoarea sa delegată, doamna Irina Petrescu, și‑au dorit să fixeze urma acestei imagini multiforme a scenei franceze proiectate în programul FranceDanse Orient‑Express 2017. La inițiativa lor s-a născut această carte, mărturie a reîntâlnirii publicului românesc cu ceea ce numim dansul contemporan francez, prin spectacolele selectate de către doamna Petrescu dintre propunerile făcute de Institutul Francez de la Paris sau prin programul TEATROSKOP. Oana cristea Grigorescu (Extras din prefaţa volumului)

19.00  MOȘ NICHIFOR, regia Alexandru Dabija

Teatrul Act București

Spectacol de teatru  / 12+

Casa de Cultură a Studenților / 1h 10 min

Pe lângă umor și surprinzătoarea filosofie, opera lui Creangă are și o puternică dimensiune erotică. Oralitatea lui provocatoare a trecut în proză distilându-se într-o dramaturgie aluzivă, insinuantă și plină de umor. Moș Nichifor este un spectacol despre întâlnirea dintre două generații și confruntarea între două feluri de a vedea lumea: una conservatoare, ironic-tradiționalistă și una modernă, agresivă în fragilitatea ei.

21.00  OGLINDĂ, OGLINJOARĂ

MARIA RĂDUCANU & MICHAEL GRIENER

Concert / 12+

qb lounge / 75 min

„Posedînd una dintre cele mai distincte voci din lume, Maria Răducanu întrepătrunde doina românească cu fado, Rembetiko, blues și improvizații, creând o muzică pură, profund emoționantă și care-ți merge direct la inimă.” (John Zorn – Tzadik

Michael Griener, excelent baterist german, este unul dintre reprezentanții de seamă ai scenei de free improvisation și new music din Berlin. De asemenea, este profesor de jazz drumming la  University for Music „Carl Maria v. Weber” în Dresden și istoria jazz-ului și ritm la Jazzschule Berlin. Face parte din Quartet-ul Mariei Răducanu și recent cei doi au dezvoltat un program inedit de voce/baterie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vă recomandăm și

Back to top button