Ştiri Urbane

Să vii la Festivalul Internațional de Teatru „Povești” cu un film, asta înseamnă să fii mafiot!

Știți bancul cu pinguinul care intră într-un bar și comandă whiskey? Păi dacă n-ați venit la Tom și Jerry 2.0, filmul lui Florin Piersic jr, normal că nu-l știți pe cel bun!

*L-ai scăpat aseară pe Piersic? Păcat! Dar îl poți prinde azi pe junior, în one man show-ul Freak Show vol.2!

**Programul pentru mâine, 21 mai 2022, ultima zi de Festival Internațional de Teatru „Povești” la Alba Iulia

Să vii cu filmul la festivalul de teatru, asta înseamnă să fii mafiot! Și filmul să fie alb negru, cu mafioți, mai exact cu hitmani! Și cine să fi făcut una atât de bună ca asta dacă nu Florin Piersic jr.?

Tom și Jerry 2.0, proiecția de film a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, a durat aseară 1h și 40 min. Atât durează ea tot timpul. De ce devine durata lui interesantă? Pentru că filmarea efectivă, producerea lui, a durat DOAR 2 zile și ½! Și e informație verificată, ne-a zis nouă aseară, la discuțiile post vizionare, chiar regizorul, traducătorul și cel care a adaptat textul lui Rick Cleveland, Florin Piersic jr.

Mai mult, el, filmul, a fost „de prima dată” spectacol de teatru, repetat, pregătit, ready to rumble și poc, a venit pandemia, lockdownul și toate cele. Prin urmare se cerea adaptat la o întâlnire pe nevăzute cu publicul țintă. Să-l fi jucat pe o scenă de teatru și să-l fi filmat ar fi fost o prostie, zice mastermindul proiectului. Prin urmare s-a făcut cu totul și cu totul film. O mână de actori (Tom – Marius Turdeanu, Jerry – Ali Deac și Ioan Paraschiv – victima de serviciu), încântați de provocare, un tip care știe bine cu camera (Alexandru Condurache), încă unul la sunet (Ovidiu Păcurar), mai scenograful (Tudor Prodan) și a ieșit o treabă atât de tare, că însuși autorul textului, care nu e nici el de ici-colo: scriitor, dramaturg și monolog american, cunoscut mai ales pentru scrierea în seria originală HBO Six Feet Under și The West Wing de la NBC, l-a lăudat. I-a fost trimis filmul, că așa se face când adaptezi textul unui om, și le-a răspuns, în scris, pe mail, că îi place, îi place chiar mai tare decât filmul produs după un scenariu scris de el, asta prin 1998. Mno, ce confirmare mai faină decât asta?

Mi-a plăcut mult, cred că și celor din sală, nu mulți, din păcate, dar măcar nu a sunat niciun telefon. I-am văzut la muncă pe cei doi hitmani, Tom și Jerry, am aflat cine i-a ucis pe Kennedy și pe Elvis, cu cine era să se mărite Marilyn Monroe, dar n-a mai fost să fie, căci s-a prăpădit. „O incursiune cinică în lumea celor care ucid și sunt uciși și care au convingerea că prietenia poate învinge orice”, după cum se arată în descrierea spectacolului. Doar că, filmului nu-i lipsește elementul surpriză, Tom îi dă cuțit lui Jerry, pentru ca la câteva secunde distanță să zâmbească și el un ultim zâmbet în țeava revolverului unui alt killer.

Și ce șansă pe capul nostru să mai și stăm de vorbă cu Florin Piersic jr. și cu Marius Turdeanu, în sala Teatrului de Păpuși „Prichindel”. Stat de vorbă…mult spus, pentru că nu am îndrăznit noi cine știe ce întrebări, prin urmare n-or fo multe. Dar ne-au povestit ei despre making-of-ul filmului, chestii interesante, pe care eu le dau mai departe, că n-or zis că-i secret. Din ce-și amintește Tom, scuze, Marius Turdean, deși n-ar fi greșit să accepte acest nume la cât de impecabil a jucat, de fapt, părea că nici nu joacă, atât de real e totul în Tom și Jerry, „primele 26 de cuvinte schimbare cu Florin Piersic jr.” s-au întâmplat la Alba Iulia. Să tot fie peste 25 de ani de atunci, nu-i exclus să se fi întâmplat cam pe când Rick Cleveland, la un alt capăt de lume, scria textul care stă la baza filmului. Film pentru care a fost și un casting, pe whatsup! Și ce credeți că le-a cerut mastermindul actorilor dornici să intre în proiect? Să recite „Cățeluș cu părul creț”! Și a venit și înregistrarea lui Marius Turdean, un tip la rândul lui creț, și a știut Florin Piersic jr. că el este, el este Tom al lui, când a văzut „câte ape are în ochi, câte gânduri are în cap”. S-a uitat la înregistrare de 20 de ori, a și salvat-o, poate ne-o arată vreodată.

Și încă o frază și le dau pace. Marius Turdean a fost aseară în sală și la proiecție, îl vedeam cu coada ochiului, era unul dintre cei mai atenți spectatori. Nu și-a dezlipit ochii de imagine. A mărturisit apoi că acum s-a uitat prima dată la film, nu se ține vedetă, nu-i place să se vadă, preferă teatrul, acolo joci și ai plecat, nu te mai vezi pe nicăieri. Pe primul rând, la câteva scaune distanță, Nora Iuga!

Nora Iuga a fost cap de afiș, ieri, la Alba Iulia, deși nu joacă în nicio piesă.  Poeta română, romancieră și traducătoare din limbile germană și suedeză s-a întâlnit, în cadrul festivalului, cu studenții Universității „1 Decembrie 1918”, i-a fermecat, apoi a venit și pe la cafeaua cu tâlc, ne-a fermecat și pe noi, și iată că, la puțin peste 90 de ani, seara a prins-o la filmul lui Florin Piersic jr.

Tot ieri, la Casa de Cultură a Sindicatelor s-a jucat Pe o pânză de păianjen, un spectacol al Cortina AG București, regia Vlad Zamfirescu. Dacă vă spun distribuția, vă puteți da seama ce ați ratat dacă n-ați fost: soțul care anunță în puterea nopții că el pleacă, de mâine, la mănăstire: Vlad Zamfirescu; soția care n-a greșit nimic pe lumea asta, înafară că s-a uitat pe sine, sacrificându-se pe altarul muncii și al familiei: Medeea Marinescu; prietena ei bună, absolut spumoasă, care vine să-i bage mințile în cap drept credinciosului și, cumva, să le salveze căsnicia, asta în timp ce a ei e pe butuci de ceva vreme: Mirela Oprișor; încă soțul acesteia, rătăcitor în brațele unei cu mult mai tinere colege de muncă: Andi Vasluianu; colega cu pricina, care, dincolo de pricină se dovedește un bun psiholog, deși ea însăși o victimă a destrămării propriei familii prin plecarea în lume a tatălui: Diana Roman. Un spectacol care te prinde de la prima secundă, și la care râzi aproape în fiecare secundă, ferm convins fiind că e comedie cap-coadă, asta până aproape de final, când piesa schimbă foaia și lasă loc dramei. Nu vă spun ce și cum, poate prindeți spectacolul prin alte orașe.

Și dacă tot am început de la sfârșitul programului celei de-a V-a zi de Festival Internațional de Teatru „Povești”, voi încheia mulțumindu-le pentru frumosul spectacol pentru copii, Albă ca Zăpada și cei șapte pitici, actorilor de la Teatrul pentru Copii „Arlechino” Brașov. La fel, studenților de la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș, pentru Se(di)ntiment, un spectacol cu și pentru adolescenți, spre liberă exprimare și corectă înțelegere din partea adulților.

*Asta a fost ieri, ce vedem astăzi?

La 10.00, la Casa de Cultură a Studenților vedem Micii Vrăjitori, spectacol adus la Alba Iulia de Teatrul de Păpuși de Stat Varna, Bulgaria. La 11.00, ne mutăm la Teatrul de Păpuși „Prichindel”, în Sala 67, pentru Iepurele Alb, spectacol al Teatrului de Artă București. La 12.00, fuguța la Art Cafe Downtown, la conferința de presă. După, până la 17.00, avem liber să întindem rufe și ce alte preocupări gospodărești am mai avea, pentru că fix atunci începe, tot la Teatrul de Păpuși „Prichindel”, Fără frică, spectacolul Teatrului „Ion Creangă” București. De la 18.00, în același loc, avem parte de o lansare de carte – Alexandrina Halic – Actrița poveste, de Ion Moldovan. După o raită pe la expozițiile UNATC I.L. Caragiale București, din foaierele caselor de cultură de la noi, numai bine ne-am relaxat mintea pentru Freak Show vol.2, de la 19.00, la Casa de Cultură a Studenților, one-man showul lui Florin Piersic jr. Și uite așa se face 21.30 și ne ducem la Framm`s, unde cântă EMAA.

**Programul pentru mâine, 21 mai 2022, ultima zide Festival Internațional de Teatru „Povești”, la Alba Iulia

ora 11.00–Casa de Cultură a Studenților – Imaginaria, prezentare atelier de teatru cu obiecte, coordonatoare: Ana Crăciun Lambru. „Câțiva mililitri de imaginație, un strop de curaj, trei lingurișțe de voie bună și două mâini curioase sunt ingredientele de care avem nevoie la Imaginaria – unde orice obiect poate prinde viață. (…)Lumea din jur se transformă, se recompune și prinde viață. O perie obișnuită devine arici, un abajur de lampă devine o balerină, o carte devine o pasăre. Prin această călătorie, copiii: – descoperă lumea ascunsă din imaginația lor, unde pot crea în siguranță idei noi, personaje și aventuri; – învață să găsească o poveste în orice colț al camerei și în orice lucru; – învață să lucreze în echipă, își dezvoltă coordonarea, își dezvoltă simțul estetic; – găsesc în ei resurse de creativitate pe care nu bănuia că le au;- își dezvoltă abilitatea de a gândi creativ și de a găsi rezolvări out of the box la problemele cu care se confruntă; – își sporesc capacitatea de a antropomorfiza și de a accepta iluzia obiectelor inanimate și a literaturii”, transmite coordonatoarea.

ora 11.30 – Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor – Aproape poveste, aproape teatru, aproape poezie, cu Simona Epure, prezentare de carte pentru copii, 30 min. „Adeptă a educației prin joc și joacă, autoarea îi conduce pe micii cititori către un scop precis, cel al învățăturii. Nu numai că nu se abate niciun pic de la drumul ei, dar facilitează calea către o învățare ușoară și fără nicio constrângere pentru cei care o urmează, citindu-i poeziile și poveștile. (…) Orice carte parcursă va fi un câștig. Versurile cu rimă și poveștile în versuri au un farmec aparte, iar sub stratul exploziv de haz, veți descoperi duioșia cu care sunt înconjurate toate personajele ei. Pe scurt, putem spune că textele autoarei sunt aproape poveste, aproape teatru, aproape poezie.”, se arată în caietul program.

ora 12.00 – Casa de Cultură a Sindicatelor – Gulliver în Țara Liliput, regia Atilla Vizauer, Teatrul de Animație „Țăndărică” București, spectacol de teatru pentru copii, 4+, 60 min. „Un spectacol clasic și modern în același timp, o poveste veche dar actuală, imagini bine alcătuite, păpuși construite cu mare migală și animate impecabil, replici la limita dintre plâns și râs sunt elementele de bază ale propunerii regizorale. După un naufragiu, Gulliver Lemuel, călător, marinar și doctor, nimerește pe o insulă care se numește Liliputania și este populată de niște ființe minuscule. În ciuda mărimii, liliputanii sunt ambițioși, țâfnoși, trufași. Gulliver trăiește un timp cu aceste ființe, trecând prin câteva experiențe extraordinare. Caracterul viu al întâmplărilor povestite favorizează întipărirea în minte a valorilor de bază, care pot fi astfel ușor înțelese, reținute și redescoperite ulterior în exemple din viața reală”, transmit organizatorii.

ora 12.00 – Art Cafe Downtown – Cafeneaua cu tâlc –conferință de presă.

ora 16.00 – Liceul de Arte „Regina Maria” Alba Iulia, sala festivă – Realitatea mea, prezentarea atelierului de scenografie, coordonatoare: Alina Herescu. „Realitatea mea. O perspectivă (supra)realist-creativă, prin ochelarii unui pre/prea adolescent asupra realității interioare vs realitatea exterioară. Workshop de integrare și eliberare prin artă – instalații purtabile, din materiale neconvenționale, astfel încât fiecare pre/prea adolescent să-și poată purta, arăta, integra bulapropriei realități, în lume sau Univers”, ne lămurește coordonatoarea.

– ora 16.30 – Casa de Cultură a Sindicatelor, Sala oglinzilor – Trup. Cuvânt în mișcare, prezentare atelier de teatru pentru adolescenți. Coordonator: Ioan Ardelean. „Corpul este un instrument muzical, care poate fi folosit pentru a elabora și produce sunete și ritmuri, și care trebuie să poată fi capabil să se deplaseze conștient și controlat pe scenă. Doar prin repetiție, prin acumulare și prin calea formativă se poate dezvolta propria lume imaginară. După care o teatralizăm prin acțiuni fizice, emoționale, verbale. Pornind de la lumea imaginară, juxtapusă de monologuri, dialoguri și scene (cu sau fără text) se poate construi o dramaturgie abstractă și/sau concretă, într-un mod lizibil, coerent și credibil.”, spune Ioan Ardelean.

– ora 17.30 – Teatrul de Păpuși „Prichindel” – Povești însuflețite, prezentare atelier de carte pop-up. Coordonatoare: Alexandra Budianu și Elena Iorga. „Atelierul se desfășoară într-un cadru jucăuș și creativ, în care copiii și îmbunătățesc dexteritatea, expresivitatea, sociabilitatea, creativitatea, gândirea critică și vederea în spațiu. Copiii dezvoltă o scurtă poveste personală sau o poveste imaginată, descriu spațiul în care se desfășoară povestea și o realizează într-o imagine tridimensională în tehnica pop-up. Împreună cu coordonatoarele atelierului și cu ajutorul unei foarfece și a câtorva foi colorate, vor da viață acestor povești”, se arată în caietul program.

orele 18.00-20.00 – Foaierul Casei de Cultură a Sindicatelor și Foaierul Casei de Cultură a Studenților – Expoziții permanente de costume și artă plastică, realizare de UNATC I. L. Caragiale București, curator și coordonator : prof. univ. dr. Ștefania Cenan.

ora 18.00 – Teatrul de Păpuși „Prichindel”, Sala 67 – MaRo, regia Andi Gherghe, Yorick Studio Târgu Mureș, spectacol de teatru bilingv, 16+, 1h 30 min. „Piesa vorbește despre bizareriile relațiilor româno-maghiare prin zece scene ușor absurde. Întâmplările se petrec în Transilvania, unde se întâlnește mândria etnică și complexul de inferioritate, sentimentele de dominare și nemulțumirile reale, durerea sinceră și umorul, condimentate bineînțeles cu multe gâlcevi și bruftuieli. MaRo e o cascadă de umor și râs cu lacrimi(…), o probă de comedie autentică”, scrie Iulia Popovici în Adevărul.

ora 20.00– Casa de Cultură a Studenților – ROSTO, regia Alexandru Dabija, Teatrul Act București, spectacol 16+, 1h 20 min. Distribuție: Marcel Iureș, Dan Rădulescu, Ionuț Toader. În spectacolul Rosto, spiritul ludic al regizorului Alexandru Dabija întâlnește lumea lui Caragiale. Dramatizarea realizată de Alexandru Dabija pune în legătură mai multe fragmente din mai multe schițe ale marelui scriitor și spune o poveste misterioasă, cu infinite nuanțe despre învățământul românesc, oferind o imagine realistă a societății actuale. „Era Caragiale un reacționar? Sigur, nu era progresist. Nu era nici așa, nici alminteri. De aceea, deși are palmă grea, îl simțim de-al nostru și-l apelăm tandru Nenea Iancu. Avea ureche bună și asculta cu atenție. E rândul nostru să-l ascultăm”, afirmă regizorul Alexandru Dabija.

Veniți la teatru! Timpul nu-i trecut!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Vă recomandăm și

Back to top button